Hjärnkontroll

Ja ibland så funkar ju den här delen av vården så där alldeles perfekt. Bestämde ju med min onkolog att jag skulle göra en DT hjärna för att kolla att inga små elakingar tagit sig upp dit och de ringde från röntgen nästan direkt efter jag varit där, men eftersom påsken var i nära antågande bestämde vi att jag skulle röntgas tisdagen efter påsk, för att slippa gå och fundera under påsken.

Vi hade härliga dagar i Trolleboda och promenaderna blev varken så långa eller så många som jag hade tänkt, men det var underbart ändå. Att promenera längs med havet och andas ger ett sånt härligt välbefinnande oavsett hur man mår.

   
 Väl tillbaka i Stockholm var det dags att promenera till KS tidigt på tisdagmorgonen, Johanna följde med för att vara lite moraliskt stöd till sin nervösa mamma….kontrast innebär ju att det ska sättas kanyler i armen och det är ju numera inte det lättaste eftersom jag blir mer och mer svårstucken för varje prov eller kontraströntgen. Normalt så brukar jag ta en 5mg Oxascand innan för att coola ner lite, men eftersom jag knappt sovit en blund kände jag att tröttheten fick var tillräckligt lugnande medel. Tänk att man ska behöva stressa upp sig så för något så banalt som ett stick i armen….

Vi hann i alla fall inte mer än komma (neuroröntgen) dit förrän jag fick komma in och det var vänlig äldre röntgensköterska som visste vad hon höll på med, så jag kunde lugnt spännas fast och ta djupa andetag. Efter att hon sprutat in kontrasten och spänt fast mitt huvud (mina skakningar var förfärliga) satte hon igång maskinen och 5 min senare var det klart. Fick ligga kvar en stund pga yrsel men också för att blodet ”sprutade” från armen, slutade med att de fick lägga ett tryckförband då det inte ville sluta blöda, friskhetstecken tyckte jag!

När vi kom ut upptäckte vi att det fina promenadvädret övergått till regn, så istället för en promenad hem blev det buss, vilket Johanna inte hade något emot, trött som hon var när ”morsan” ”tvingat” upp henne tidigt.

Ca en timme efter vi kommit hem ringer min onkolog och är jättenöjd eftersom de inte hittat några konstigheter på röntgen, upplevde att han var lite orolig för detta redan innan, så vi var båda lika glada, men konstaterade att vidare utredning behövs hos neurologen innan vi skulle ses igen i mitten på juni.

Tänk vad underbart att få slippa vänta på besked utan få det meddetsamma, det är fantastiskt, och det går ju uppenbarligen, så jag känner mig just nu lycklig lottad, både för bra besked men även för hanteringen av dessa.

Jag fortsätter nu ett tag till att vara sjukskriven 75% vilket passar mig perfekt nu då jag samtidigt håller på med rehabträning, även om jag känner mig väldigt trött och sliten, så tänkter jag inte låta det hindra mig från att gå till KS och cancerrehab tre gånger i veckan, måste bli piggare och jag kan inte tro att något annan än träning hjälper.

Det här inlägget postades i Övriga inlägg. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Hjärnkontroll

  1. Else skriver:

    Vilken fantastiskt god nyhet Karin! Så skönt att din onkolog förstår att du vill ha besked så snabbt som möjligt. Hoppas vårsolen och träningen kan trolla bort din trötthet. Kämpa på, så ses vi förhoppningsvis snart. Stor kram!

    • akea64 skriver:

      Ja dt gör, Peter kommer hem från Spanien på tisdag och sen är det bara att börja planera en tur till Malmö, ser fram emot att ses snart
      Kram

  2. Annika skriver:

    Vilken bra omhändertagande!!!
    Underbart att allt såg bra ut.
    Det kan ta tid med denna yrselproblematik,
    Har en vän som drabbas av detta. När det debuterade var det värst och det tog tid innan det försvann. Det gjorde det till slut.
    Nu kan hon ha små känningar av det. Men det försvinner snabbt.
    Bra att du tränar lite…
    Kram från Annika

    • akea64 skriver:

      Tack Annika,
      Ja yrseln kommer o går litegrann, men är inget mot det har varit, så nu är det ”hårdträning” som gäller
      Kram

  3. Sibylla skriver:

    Skönt att allt ser ut som det ska. Känner igen mig i det att bli mer och mer svårstucken samtidigt som nålskräcken (som är fjantig egentligen, men den finns där!) är en ständigt närvarande kompanjon.
    Jag hoppas att yrseln försvinner snart och att du blir piggare under våren.
    Kramar
    /Sibylla

  4. Sylvia Orädd skriver:

    Åh så fint att höra!✊🏻
    Jag har varit ifrån min egen blogg en tid, likväl som jag inte frekvent följt andras. Har iaf fått nytt jobb sen drygt en månad, jobbar heltid o det funkar o känns bra o meningsfullt! Och så, upptäcker jag en satans ny knuta igår….bara bita i sura o kolla upp det I guess… Kan ju hoppas på bara nån ofarlig cysta denna gång! Läste ditt inlägg om din återblick om din resa. Kan bara hålla med, fuck jävla trippelnegativ o bajscancer! Men, bara ta ett steg i taget o märkligt nog inte samma oro nu som vid upptäckten av den första. Men, kanske lurar mig själv. Är iaf en kraft att få följa din resa!
    Önskar dig all framgång och att må bättre. Kram från norrland❤️🍀

  5. akea64 skriver:

    Kära du,
    Jag hoppas verkligen inte att det är något, men hur konstigt det än är så var det lättare andra (tredje) gången, låter ju helt absurt, men har man gått igenom det en gång så vet man lite mer om vad man har att vänta.
    Hoppas dock med hela mitt jag att du inte behöver gå igenom denna skiten igen. Härligt med nytt jobb och att du känner dig stark.
    Kramar från Stockholm
    Karin

  6. Else skriver:

    Käraste Karin, undrar förtvivlat hur det är med dig?
    Sommarkramar från Malmö

  7. Marie Nilsson skriver:

    Hej Karin!Jag såg dig på Cancergalan och har följt dig på din blogg. Du skriver mycket tänkvärda saker! Kämpa på! Jag tänker på dig! Kram Marie (Nille) Halmstad Tylösand

Kommentera

