En ”sargad” kropp

Det var med tunga steg jag idag lyckades promenera hem från Radiumhemmet och strålbehandlingen.

Blev ju äntligen utskriven i måndags eftermiddag efter att ha gjort ett extremt tufft arbetsprov på cykel. Eftersom de misstänkte att allt inte stod rätt till med hjärtat var det nödvändigt att göra EKG under lite tuffare omständigheter än att ligga i en säng med uppkopplade elekroder. Så i måndags rullades jag iväg till fyslabbet på Thorax (kardiologen) för att kopplas upp med EKG elektroder och sen utsättas för press genom att cykla på en motionscykel. Ja det var nog klart det tuffaste cykelpasset jag någonsin kört…..efter två veckor till sängs med influensa mm mm var ju inte konditionen det allra bästa. Men inställningen på cykelmotståndet var väl ungefär vad man ger en storrökande, överviktig man i 75-års åldern, tillräckligt jobbigt oavsett.

Jag klarade i alla fall testet med glans och min syresättning var det inget fel på och några konstiga puls hopp gjorde inte hjärtat heller, så vi kunde helt enkelt konstatera att det enda som egentligen var fel var att konditionen var i horribelt skick. Vilket jag naturligtvis hade kunnat berätta innan testet….så de senaste dagarna har jag ägnat mig åt återhämtning och framförallt lite korta promenader, som jag känner är helt nödvändigt för att kroppen överhuvudtaget ska fungera.

Så nu är planen att jag ska promenera fram och tillbaka till Radiumhemmet varje dag jag har strålbehandling, det blir ungefär 8000 steg och ca 5 km fram och tillbaka. Ja om det ska bli någon halvmara i september lär jag ju åtminstone orka gå en något längre sträcka än 5 km, som just nu är ungefär vad jag klarar.

Nu har jag bara 13 strålbehandlingar kvar, så det blir i alla fall en 65 km de kommande 3 veckorna.

promenad

 

Detta inlägg publicerades i Februari och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till En ”sargad” kropp

  1. Maria skriver:

    Du är ju helt fantastisk allra finaste Karin!! Att göra detta arbetsprov med glans efter alla dessa infektioner.. you rock!!! Önskar dig en skön helg och hoppas att din ork kommer fort tillbaka!
    Bamsekram/ Maria

  2. Else skriver:

    Åh så skönt att höra från dig igen! Jag har tänkt så mycket på dig. Vad härligt för dig att få komma hem äntligen! Tack och lov går vi mot ljusare och förhoppningsvis varmare tider, vilket kanske gör promenerandet lite lättare. Promenader gör gott för både kropp och själ och sakta kommer orken tillbaka ska du se. Sikta in dig på små delmål istället, så går det hela som en dans.
    Stor vårkram från ett soligt Malmö!

  3. Sibylla skriver:

    Gott att du har blivit utskriven från sjukhuset och att du klarade arbetsprovet. Och med din inställning till promenader och träning så kommer du snart i form. Vi går dessutom mot ljusare och varmare tider och då blir livet genast mycket lättare.
    Stora varma kramar från ett grått och regnigt Uddevalla

  4. Sylvia Orädd skriver:

    En inspiration är du! Kan du, kan jag, så tack!
    Kram Sylvia

Lämna en kommentar